Legfrissebb bejegyzések:
2017-02-22
Fénykép alapján rajzolt logó
 | részletek
Az egyik különös és ritka grafikai megoldás logótervezésnél, amikor a megrendelő kívánságára fotó alapján kell megrajzolni az embléma grafikus tartalmát. Ilyen tervezést kért tőlünk a Karszt...
2017-02-02
Könyvborító tervezése
 | részletek
A számítógépes grafika előtti korszakban kiemelt, fontos valamint megtisztelő grafikai feladat volt egy grafikus számára könyvborító tervezése. A Civertan Grafikai Stúdió minden évben számos...
2017-01-28
Kolbász áru címke csomagolási előírások
 | részletek
Gyakran minket - a kolbász és szalámi tervezést készítő húsipari - árucímke tervező grafikus céget kérdeznek meg a termelők, hogy mit kell tartalmaznia a címkének; ezért néhányat...
»» minden bejegyzés


XIX. - XX. század

A XIX. - XX. század fordulóján rohamosan szaporodtak a hirdetési és reklámszövegek. Erre akkor még jóformán csak a nyomtatott sajtó volt alkalmas, így a hirdetők minden ilyen lehetőséget kihasználtak. Ekkor jött "divatba" a mai szóhasználattal szponzorálásnak nevezett támogatás, ami azt eredményezte, hogy már egy-egy megjelenő könyv végén is több - sokszor 10-12 oldalon keresztül lehetett reklámszövegeket olvasni.

A kereskedelemben és a vendéglátóiparban divatba jöttek a számolócédulák, aminek egyik oldalán képes hirdetés volt, a másik oldalán pedig "számláztak". A plakátokon való hirdetés és a szórólapok is ekkor kezdtek elterjedni - a hirdetők mindent kihasználtak "portékájuk" eladására.

számolócédulaszámolócédulaszámolócédula

A "Saru" cipőintézet 1905-ben így reklámozta cipőit: "Ingyen sámfát és világhírű kulimász kenőcsöket nem adhatunk. Cipőink jóságának megóvására ilyen világhírű kotyvasztékokra szükség nincs. Intézetünk 14 év előtt alakult a nagy államsegélyekkel támogatva jutott arra a magaslatra, melyen ma áll! Elvünk a külföldről behozott silány gyártmányokat OLCSÓ ÁRAINKKAL kiszorítani. Férfi cipők 3,5 frttól - 8 frtig; női cipők 2 frttól - 7 frtig; gyermek és fiúcipők 1 frttól - 4 frtig."

(Nem megelőzve a folytatást, a 60-as években ez így nézett ki nálunk: " Cipőt a cipőboltból".) A fogyókúrás csodaszerek már a XX.  század elején komoly reklámot kaptak. Íme egy 1906-ból: "Kövérség korai vénség. Istenem - így sóhajt ezer meg ezer ember - mit adnék, ha elhájasodásomtól és emésztési zavaroktól megszabadulhatnék. Lám, nem is kell annyit áldozni. Tegyen minden hölgy és férfi csak egy kísérletet MANDOR soványító és vértisztító porral, biztos az eredmény; ezt tekintélyes orvosi és vegyészeti bizonyítványokkal kimutathatom. - Ne mulassza senki el, erről meggyőződni: hozassa meg a Mandor port, ha be nem válik, a pénzt duplán visszaadom. Csekély 2 kor. 80 fillér a Mandor doboza, orvosi utasítás és bizonyítványok mellékelve."

Nem csak a kopaszodástól félő férfiakat célozta meg egy 1909-es hirdetés: "Nincs kopaszság! Nincs hajhullás! Nincs korpaképződés! Ella haj- és szakállnövesztő pomádém rövid használata után. Szigorúan megbízható! Hatása meglepő. Öreg és fiatal urak és hölgyek hajuknak, szákáluknak és szemöldöküknek ápolására és növesztésére csakis ELLA POMÁDÉT használjanak. Ártalmatlanságáért szavatolás. A korai megőszüléstől is megóv; a hajnak gyönyörű fényt és teltséget ad. Számtalan elismerés minden világrészből. Kitüntetve Párizs 1909 díszoklevéllel, aranyéremmel és díszkereszttel. Kapható Mitzky Kamilla úrnőnél".

plakátA XX. század elején híres színészek is reklámozták a "PALMA" termékeit. A Jól jár, ha valódi PÁLMA - KAUCSUK SAROK van a cipőjén" reklámszöveg szórólapján szereplő körkérdésre id. Latabár Kálmán így reagált. "Ha Achilles is Palma - sarkot viselt volna a sarkán, nem lett volna Achilles sarka". Rátkay Márton: "Azért viselek Palma - sarkot, hogy könnyen és nesztelenül sarkon fordulhassak, ha hitelezőt látok". Berky Lili színésznő: "Ha ön, kedves szerkesztő úr, minden este táncolna, nem kérdezné meg tőlem, hogy miért viselek Palma - sarkot?" Az operett műfaj koronázatlan - vagy koronázott? - királynője, Fedák Sári sem csak a "levelét", hanem az arcát is adta egy reklámhoz 1906-ban: "Fedák Sári, a Király - Színház művésznőjének levele a legfényesebb bizonyítéka ama ténynek, hogy senkinek sem kell a jövőben a haját órák hosszáig sütögetni és ezáltal azt rövid időn belül tönkretenni, mert ha az ONDULATRICE-vel a haját  egyszer bedörzsöli, úgy haja hullámosságot nyer, és ezt 8-10 napig megtartja. Egy üveg ára 3 korona".

Horváth Dezső

Plakát.lap.hu
| Marketing.lap.hu | Számolócédulák | Plakátok


Ajánlja a cikket ismerősének | Nyomtatható verzió | Cikk tetejére



Add a Facebook-hoz

Nemzeti és Történelmi Emlékhelyek látványtérképen
Az oldalon szereplő információk, képek és publikációk szerzői jogvédelem alatt állnak. | Minimum felbontás: 1024 x 768 | Grafika és kivitelezés: Civertan Bt.